آهن آنلاین
آیا قیمت میلگرد کاهش می یابد؟

آیا قیمت میلگرد کاهش می یابد؟

یک‌شنبه 06 آذر 1401
زمان مطالعه: 9 دقیقه

بازار میلگرد با شروع سال 1403 سیر صعودی به خود گرفت و قیمت تولیدات تمام کارخانه‌ها افزایش یافت. معمولا در این شرایط، سوالات متعددی ذهن ساختمان‌سازان و کارفرمایان را مشغول می‌کند ازجمله اینکه میلگرد سفارش دهیم یا خیر؟ یا احتمال اصلاح قیمت آن در آینده نزدیک وجود دارد؟ برای تصمیم‌گیری درباره زمان خرید میلگرد باید بازار آن را به‌صورت دقیق تحلیل کرد. ضمنا، سفارش محصول در بازه زمانی مناسب منجر به سودآوری و کسب نتیجه عالی می‌شود. شاید به‌ندرت بتوانیم سازه‌ بشری را پیدا کنیم که در آن اثری از میلگرد‌ها نباشد. این میله‌های توپر فولادی، بدون‌شک یکی از پرکاربردترین مقاطع فلزی مورد استفاده در دنیای امروزی هستند. شاید یکی از مهمترین مشخصه‌هایی که در زمان خرید این محصولات باید در نظر گرفته شود، نوسانات روزانه قیمت آن‌هاست. در اینجا، به بررسی کاهش قیمت میلگرد و احتمال ارزان شدن آن در آینده پرداخته‌ایم.

احتمال کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده

احتمال کاهش قیمت میلگرد در روزهای آتی به چندین فاکتور داخلی و جهانی بستگی دارد. اقتصاد کشور یکی از پارامترهای داخلی است که شامل تورم، نرخ ارز و سیاست‌های دولتی می‌شود. چنانچه نرخ ارز و تورم در روزهای آینده کاهش یابند می‌توان نسبت به افت بهای مقاطع فولادی خوش‌بین بود. سیاست‌های دولت هم در‌صورتی‌که تاثیر مثبتی بر روند بازار بگذارند می‌توانند مسیر قیمتی محصولات فولادی را تغییر دهند. بنابراین، عوامل اقتصادی تاثیرات مشهودی بر بازار آهن و فولاد می‌گذارند.

بازار جهانی فولاد یکی دیگر از عوامل اصلی موثر بر روند قیمت‌گذاری محصولات در آینده است. از‌این‌رو، کارشناسان به ارتباط با قیمت‌های جهانی و تاثیر آن بر قیمت محلی تاکید دارند. اگر قیمت جهانی میلگرد افزایش یابد، بهای آن در بازار داخل نیز صعودی می‌شود و بالعکس. کاهش نرخ جهانی این محصول باعث قرارگیری آن در محور نزولی خواهد شد. به‌این‌ترتیب، جهت کسب اطلاع از احتمال کاهش بهای این محصول در آینده باید در وهله اول به بررسی روند بازارهای داخلی و خارجی پرداخت؛ این کار را در مقاله پیش بینی قیمت آهن و میلگرد انجام داده‌ایم.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد: آیا میلگرد ارزان میشود

اینکه آیا میلگرد ارزان می‌شود یا خیر؟ منوط به عوامل تاثیرگذار بر آن است. قیمت میلگرد در چند وقت اخیر نوسانات زیادی را ثبت کرد و همچنان نیز در بین محورهای صعودی و نزولی در حال حرکت است. دلیل این نوسانات متعدد، تغییر در وضعیت عوامل موثر بر بهای آن نظیر حجم تقاضا و عرضه محصول است. تقاضا و عرضه میلگرد دو عامل مهم در تعیین قیمت آن هستند. هرگونه کاهش یا افزایش در این حیطه می‌تواند تاثیر چشمگیری بر ارزان‌تر یا گرانتر شدن این محصول بگذارد. به‌عبارتی، افزایش پروژه‌های ساختمانی به عنوان مصرف‌کنندگان عمده میلگرد به بیشتر شدن تقاضا برای خرید آن منجر می‌شود که معمولا در این حالت، قیمت‌ها تا حدی صعودی می‌شوند.

 

در این تصویر میلگرد آجدار را مشاهده می کنید.
در این تصویر میلگرد آجدار را مشاهده می کنید.

 

عکس این قضیه نیز وجود دارد. کاهش پروژه‌های ساخت‌وساز به معنای افت تقاضا و بهای مقاطع فولادی است. درهرحال، تولیدکنندگان میلگرد اعم از شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدکننده در زمان قیمت‌گذاری محصولات خود به پارامترهایی همچون حجم تولید و عرضه، هزینه مواد اولیه و نیروهای مشغول به کار در مجموعه خود و مواردی از‌این‌قبیل توجه دارند. درکل، وضعیت بازار بسیار پرنوسان است و اکنون در مرحله اصلاح قیمت قرار دارد. محصولات بعد از قرارگیری در محور صعودی قیمت در ابتدای سال وارد شیب نزولی شده‌اند و احتمال تداوم آن در روزهای آینده وجود دارد. در این شرایط، می‌توان با خرید محصولات موردنیاز خود در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی به عمل آورد.

عوامل موثر بر کاهش یا افزایش قیمت میلگرد

فاکتورهای زیادی در این زمینه وجود دارند که هرکدام به‌نوبه خود، تأثیر زیادی در تعیین قیمت این محصولات دارند. در ادامه با تعدادی از این عوامل و نحوه اثرگذاری آن‌ها بر روی ارزش روزانه میلگردها، آشنا می‌شویم.

 

چه عواملی سبب می شود این مقطع فولادی (میلگرد) که در عکس می بینید، ارزان شود؟
چه عواملی سبب می شود این مقطع فولادی (میلگرد) که در عکس می بینید، ارزان شود؟

 

نوسانات بازار ارز

در سال‌های اخیر بازار کشور، به‌خصوص بازار فولاد با پدیده‌ای به‌نام تحریم‌های اقتصادی، درگیر شده‌است. این تحریم‌ها با تأثیرگذاری مستقیم بر تمامی جوانب بازار، باعث تحمیل هزینه‌های هنگفتی به کشور ما شده‌اند.از مهم‌ترین شاخص‌های درگیر با این تحریم‌ها، بازار ارز کشور است. عدم ثبات و جهش‌‌‌های ناگهانی قیمت دلار، باعث شده تا علاوه بر افزایش بهای واردات، هزینه‌های جانبی تولید نیز افزایش زیادی داشته باشند. در چند سال اخیر سیر صعودی و تقریبا‌ً روزانه قیمت میلگرد و سایر مقاطع فلزی در بازار، باعث آشفتگی و سردرگمی بین فروشندگان و خریداران شده‌است. افزایش دستمزد کارکنان و بالارفتن هزینه‌های حمل‌و‌نقل، نمونه‌هایی از آثار مخرب نوسانات بازار ارز هستند. این عدم امنیت، سرمایه‌گذاری و کار در بخش تولید میلگرد را به‌شدت به‌خطر انداخته است.

میزان عرضه و تقاضا

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت میلگرد‌ و‌تمامی محصولات تولیدی، میزان تقاضای خرید آن‌ها در بازار است. کیفیت، کارایی و‌ مقبولیت برخی از مصنوعات فلزی از جمله میلگردها، باعث بالا رفتن عطش خرید آن‌ها در بازار می‌شود. اگر مقدار عرضه این محصولات توسط کارخانه تولیدی، متناسب با تقاضای بازار باشد، بالطبع تغییرات منفی و آشفتگی در قیمت روزانه آن‌ها، نخواهیم داشت. منتها برخی اوقات مشکلاتی مانند هزینه‌های بالای تولید، باعث می‌شود تا میزان عرضه این محصولات، کاهش پیدا کند.
هرچه از مقدار تولید و عرضه کاسته شود، آن محصول در بازار کمیاب‌تر و میزان تقاضا برای خرید آن، افزایش می‌یابد. مشخصا‌ً این مسئله باعث رشد تصاعدی قیمت محصول، در بازار می‌شود. تغییرات فصول نیز بر این امر تاثیر دارد و اینکه قیمت میلگرد در زمستان چگونه خواهد بود؟، به میزان این عرضه و تقاضای فصلی بستگی دارد.

مصوبات دولت در حوزه صنایع فولاد

یکی از عواملی که می‌تواند در تعیین قیمت و میزان تولید مصنوعات فولادی تأثیرگذار باشد و نقش حمایت‌کننده از بازار این محصولات را داشته باشد، دولت هر کشور است. دولت با در دست داشتن اهرم‌های موثری همچون گلوگاه گمرکی و با تصویب طرح‌های نظارتی و حمایتی، می‌تواند همانند روح تازه‌ای بر کالبد این محصولات مهم و استراتژیک باشد. در قانون کشور ما، انواع محصولات فلزی مثل میلگردها، در ابتدا باید در بازار بورس عرضه شوند و در صورت نبود مشتری، مازاد تولید می‌تواند به کشورهای خواهان، صادر گردند. صادرات این محصولات می‌تواند علاوه بر ارزآوری، کمک بسیار زیادی برای ادامه فعالیت کارخانه‌های تولیدی باشد‌. متأسفانه در چند سال اخیر در امر صادرات مصنوعات فولادی، طرح‌هایی تصویب شده که به زعم تولیدکنندگان داخلی، هم باعث افت شدید صادرات این محصولات گردیده و هم باعث کمبود آن‌ها در بازار داخلی می‌شود.

بهای مواد اولیه

ماده اولیه تولید میلگرد‌ها در اکثر مواقع، فولاد و آهن است. تغییرات قیمت سنگ و یا قراضه آهن، به‌عنوان ماده اصلی و مادر در تولید میلگردها، نقش بسیار زیادی در نوسانات بهای این محصولات دارد. در دو سال اخیر، شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا، باعث به‌وجود آمدن رکود اقتصادی و افزایش نرخ تورم در سرتاسر دنیا در بازار آهن شده‌است. 
بازار مواد اولیه به‌طور مستقیم تحت تأثیر نوسانات ارزی نیست، منتها تغییرات این فاکتور، بر روی آن نیز موثر است.جمیع عوامل فوق، باعث بالارفتن جهانی قیمت آهن کیلویی و فولاد شده‌اند. همچنین مبحث افزایش قیمت جهانی سوخت و حمل‌ونقل نیز اثر بسیار زیادی بر قیمت مواد اولیه تولید میلگردها، گذاشته‌است.

بر اساس نظر کارشناسان آهن‌آنلاین:
"از دیگر عواملی که بر تعیین قیمت میلگردها موثر هستند، می‌توان به سایز، ابعاد و وزن این محصولات اشاره کرد. به‌طور مثال میلگردهای A4 نسبت به نمونه‌های A1، A2 و A3 دارای مقاومت و قیمت بالاتری هستند. همچنین واضح و مبرهن است که مثلاً قیمت میلگرد سایز ۳۲ از سایز ۲۰ به‌دلیل وزن بالاتر، بیشتر خواهد بود."

تاثیر کاهش قیمت میلگرد بر صنایع مختلف

کاهش قیمت میلگرد برای صنایعی همچون صنعت فولادی، ساختمان‌سازی، خودروسازی و... اهمیت دارد. این صنایع همواره از مصرف‌کنندگان اصلی این محصول هستند و قیمت آن بر ارزش‌ نهایی تولیداتشان اثر می‌گذارد. این کاهش با افت بهای مواد اولیه مانند آهن و زغال سنگ که در تولید میلگرد استفاده می‌شوند، به دست می‌آید. ازسوی‌دیگر، سیاست‌های واردات و صادرات و تاثیر آن‌ها بر قیمت‌های داخلی غیرقابل  چشم‌پوشی است! باید در این حوزه توازن لازم برقرار شود تا آسیبی به اهداف صنعتگران و مصرف‌کنندگان وارد نشود.

افزون بر این، وجود رکود یا رونق اقتصادی و تاثیری که بر بازار ساختمان و درنتیجه بر میلگرد می‌گذارد، بسیار مشهود است. درواقع، بازار فولاد و صنایع مختلف ازجهات مختلف به یکدیگر ربط دارند و عملکرد هم را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. به‌این‌ترتیب، کاهش این محصول فولادی یا نوسانات آن اثرات قابل‌توجهی بر صنایع تولیدی و اقتصادی کشور می‌گذارد. از‌این‌رو، سازماندهی این بازار یکی از اقداماتی است که در راستای حمایت از صنایع مهم و حیاتی کشور انجام می‌گیرد. درواقع، برای کمک به پویایی صنایع ابتدا باید قیمت محصولات موردنیازشان را به‌صورت اصولی کنترل کرد.

منتظر کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده باشیم؟

باتوجه به نرخ تورم بی سابقه ای که این روزها در سطح جامعه شاهد آن هستیم، توقع کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده کمی بعید به نظر می رسد، اما از آنجاکه بازار جهانی فولاد دچار افت قیمت شده است، ممکن است بازار بین المللی بر قیمت میلگرد داخل کشور نیز اثری هرچند کوچک داشته باشد. اگر دولت بتواند برق صنایع فولادی را تامین کند تا کارخانجات بتوانند طبق روند سابق تولیدات خود را ادامه دهند، میزان عرضه و تقاضا متناسب می شود و کاهش قیمت میلگرد را شاهد خواهیم بود.

نگاهی به روند کاهش یا افزایش قیمت میلگرد در سال 1401 تا 1402

با توجه به کاهش همه‌گیری بیماری کرونا و افزایش تولید در سرتاسر دنیا، بدون‌شک تورم جهانی، نرخی نزولی گرفت و این مسئله تا حدودی بر قیمت بازار فلزات از جمله میلگردها تأثیر مثبتی داشت. 

 

کاهش قیمت میلگرد در سال 1401 تا 1402
کاهش قیمت میلگرد در سال 1401 تا 1402

 

از طرفی، وقوع جنگ اوکراین و روسیه که با در دست داشتن حدود ۲۰ درصد از بازار آهن جهان، از عمده تولیدکنندگان این محصولات هستند، به نوعی نقشی معکوس و منفی بر بازار این محصولات در سرتاسر دنیا داشت.در کشور ما که علاوه بر فاکتورهای فوق، بازار فولاد تحت تأثیر تحریم‌های اقتصادی و مناسبات سیاسی نیز قرار دارد، قیمت میلگرد در سال 1401 و 1402 نوسانات متعددی را تجربه کرد، لذا نوسانات مداوم بهای ارز، تبعات منفی تحمیلی تحریم‌ها، افزایش هزینه‌ها و کاهش میزان تولید می‌توانند همچنان بازار مقاطع فولادی را غیرقابل پیش‌بینی و متلاطم به‌پیش ببرد.

میلگرد بخریم؟ خرید میلگرد در این شرایط کار درستی است؟

بهای این محصول فولادی در اوایل سال رشد چشمگیری داشت؛ اما این وضعیت پایدار نماند و بعد از مدتی وارد سیر نزولی قیمت شد. طبق آخرین بررسی‌ها نیز احتمال کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده وجود دارد؛ دلیل این موضوع، رکود حاکم بر بازار آهن است. درحال‌حاضر، تقاضای کمی برای خرید این محصول ثبت می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، بهای آن افت پیدا کرده است. همچنین، برخی از سرمایه‌گذاران وارد بازارهای دیگر شده‌اند که این امر نیز به کاهش بیشتر ارزش آن کمک کرده است. درکل، مصرف‌کنندگان می‌بایست محصول را به اندازه مقدار موردنیازشان در زمان افت قیمت آن مانند همین دوره زمانی خریداری کنند.

دسترسی سریع
اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

آیا در روزهای آینده نرخ میلگرد کاهش می یابد؟

باتوجه به شرایط حاکم بر بازار آهن، پیش بینی و تحلیل این موضوع که بهای این مقطع در روزهای پیش رو کاهش یا افزایش می یابد، کار بسیار سختی است؛ زیرا هر لحظه امکان دارد وضعیت بازار تغییر کند و ارزش میلگرد کم یا زیاد شود.

برای تحلیل وضعیت بهای میلگرد از چه روش هایی می توان استفاده کرد تا بدانیم آیا قیمت کاهش می یابد یا خیر؟

مقایسه نمودار قیمت، دنبال کردن اخبار سیاسی و اقتصادی بازار فولاد و سایر بازارهای وابسته مانند نفت و انرژی، مصوبات دولتی، نرخ ارز و… همگی کمک می کند تا یک تحلیل کلی درباره پیش بینی کاهش قیمت میلگرد یا افزایش آن داشته باشید.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.