آهن آنلاین
پیش بینی و تحلیل قیمت مس 1403

پیش بینی و تحلیل قیمت مس 1403

سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403
زمان مطالعه: 5 دقیقه

پیش‌بینی نرخ مس به عنوان یکی از فلزات مهم جهان که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار مهم و حیاتی است. با تخمین بهای حدودی مس می‌توان متوجه بهترین زمان خرید آن شد و معاملات موفقیت‌آمیزی را انجام داد. بنابراین، نمی‌توان تاثیر پیش‌بینی قیمت مس بر روند معاملات را نادیده گرفت. همچنین، تاثیرات اقتصادی و صنعتی قیمت مس هم قابل چشم‌پوشی نیست. این فلز موارد مصرف متنوعی دارد و بهای آن بر نرخ بسیاری از محصولات بازار تاثیر می‌گذارد. به‌طورکلی، مس تحت‌تاثیر عوامل مختلفی قیمت‌گذاری می‌شود و نرخ آن مانند دیگر فلزات مصرفی، نوسان دارد. در ادامه به پیش‌بینی قیمت مس در سال 1403 پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

پیش‌بینی قیمت مس 1403

احتمال افزایش قیمت مس در سال 1403 به دلیل کسری تولید آن وجود دارد. تولید سالانه این محصول در حال حاضر پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان نیست؛ از‌این‌رو، انتظار می‌رود ارزش آن تا حد قابل‌توجهی افزایش یابد. بنابراین، پیش‌بینی قیمت در ماه‌های جاری سال 1403 یک روند کاملا صعودی است. طبق نظرات کارشناسان این حوزه نیز کسری تولید حتی تا سال آینده ادامه خواهد داشت. برای مشاهده آخرین قیمت مس می‌توانید به صفحه مختص به آن رجوع کرده و نرخ لحظه‌ای محصول را به‌راحتی مشاهده کنید.

 

در این تصویر یک نوع مس را مشاهده می کنید.
در این تصویر یک نوع مس را مشاهده می کنید.

 

در زمان برآورد نرخ مس در سال پیش‌رو، باید علاوه بر تقاضای نوسانی و عرضه محدود به شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر داخل و خارج از کشور نیز توجه کرد. درواقع، این فلز جزو محصولات پرمصرف چین و آمریکا بوده که استفاده از آن توسط این کشورها در چند وقت اخیر تا حدی کاهش یافته است و البته این وضعیت به زودی تغییر خواهد کرد و مجدد شاهد افزایش تقاضای آن خواهیم بود. ازسوی‌دیگر، بسیاری از معادن بزرگ مس ازجمله معدن کبر پاناما به دلایل مختلف تعطیل شده‌اند که این موضوع به کسری مس در بازار جهانی منجر شده است.

به‌طورکلی، تحلیلگران بر این باورند که مس در سال 1403 یک بازار غافلگیرانه صعودی خواهد بود. افزون بر این، شما با استفاده از داده‌های کلان و مدل‌های پیش‌بینی می‌توانید تا حدودی به روند آینده بازار مس پی ببرید. نخست باید داده‌های مرتبط با بازار را در بازه زمانی مدنظرتان پیدا کنید و سپس، با بهره‌گیری از آن‌ها و استفاده از تحلیل آماری، مدل‌های زمانی، شبکه‌های عصبی و... متوجه مسیر پیش‌روی بازار شوید. این موارد ذکرشده از روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که به تحلیلگران بازار آهن و فولاد جهت پیش‌بینی‌های صحیح کمک می‌کنند.

قیمت مس در سال گذشته (1402)

قیمت مس در اوایل سال 1402 به‌شدت افزایشی همراه با نوسانات پی‌درپی بود. بنابراین، در طول سال گذشته شاهد اوج گرفتن بهای این محصول بودیم. به‌طورکلی، بازار مس در سال‌های اخیر جزو بازارهای پرنوسان کشور بوده و نرخ محصولات آن مدام تغییر کرده و قیمت‌های جدیدی را به ثبت رسانده است. بر‌این‌اساس، شرایط فعلی بازار مس تفاوت چندانی با سال گذشته ندارد. لازم به ذکر است، برای اینکه بازار کف قیمت را ببیند، نیاز به رکود بزرگ جهانی است که این وضعیت در آینده نزدیک اتفاق نخواهد افتاد.

 

در این تصویر نحوه جوش مس را مشاهده می کنید.
در این تصویر نحوه جوش مس را مشاهده می کنید.

 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت مس در سال 1403

شرایط اقتصادی در داخل و خارج از کشور یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر بر قیمت مس در سال 1403 است. کارشناسان اقتصادی، سال جاری را توام با رکود می‌دانند؛ دلیل این باور، وضعیت نابسامان اقتصادی در ایران و کشورهای بزرگ جهان است و ازسوی‌دیگر، میزان تورم در جهان روند افزایشی دارد. همچنین، ادامه جنگ روسیه و اوکراین بر بازار فلزات اساسی همچون مس سایه افکنده است. ضمن اینکه، از دیگر عوامل موثر بر ارزش مس می‌توان به حجم استخراج، میزان عرضه و تقاضا، قیمت انرژی، نرخ ارز و سایر محرک‌های اقتصادی مهم اشاره کرد.

از بین موارد ذکرشده، نقش عرضه و تقاضا در تعیین قیمت، بسیار مهم و کلیدی است. با افزایش تقاضا شاهد رشد نرخ مس خواهیم بود و بالعکس. کاهش تقاضا و عدم استقبال از خرید آن به افت بهایش در بازار مصرف منجر می‌شود. درمقابل، افزایش عرضه مس سبب تامین همه‌جانبه آن در بازار شده و بهایش را در محدوده مناسبی قرار می‌دهد و کاهش عرضه نیز موجبات افزایش بی‌رویه محصول را فراهم می‌کند. علاوه بر میزان عرضه و تقاضا، تغییرات اقتصادی جهانی هم بر بازار مس تاثیر خواهد گذاشت. برای مثال، تورم جهانی معایبی همچون صعودی شدن نرخ مس را به دنبال داشته و مسیر قیمتی آن را به‌صورت کامل تغییر می‌دهد.

بررسی و پیش‌بینی قیمت مس در ایران و جهان

همان‌طور که اشاره شد، رخدادهای ایران در چند وقت اخیر، از نوسانات ارز و انرژی گرفته تا تحریم‌های مختلف، تاثیر منفی بر بازار مس گذاشته‌اند؛ طبق این وقایع، نرخ آن رشد داشته است و همچنان در محور صعودی قیمت حرکت می‌کند. کاهش عرضه مس در بازارهای جهانی نیز منجر به افزایش چشمگیر ارزش آن شده است. براساس گزارش هلدینگ‌های مطرح اقتصادی جهانی، حجم تقاضا در آینده حدود 2.6 درصد معادل 30 میلیون تن افزایش می‌یابد. با توجه به این شرایط، قیمت مس جهانی بیش‌ازپیش صعودی خواهد شد. به‌این‌ترتیب، پیش‌بینی قیمت مس در بازار کاملا افزایشی است و نباید انتظار کاهش ارزش آن را در آینده داشت. این روال افزایشی در سال‌های پیش‌رو نیز شدت بیشتری به خود خواهد گرفت.

اشتراک گذاری:
لینک مطلب
امتیاز دهید

سوالات متداول

دلیل افزایش قیمت انواع مس در بازار ایران و جهان چیست؟

یکی از مهم ترین دلایل افزایش قیمت مس می تواند کمبود تولید مس باشد.

مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت مس چیست؟

مواردی همچون نوسانات ارز و انرژی گرفته تا تحریم‌های مختلف، تاثیرات منفی بسیاری در تغییر قیمت مس داشته‌اند.

مقالات مرتبط

ارسال دیدگاه

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.